مهارت حل مسئله به شما کمک می کند تا مشخص کنید که چرا یک مشکل رخ می دهد و چگونه آن مشکل را حل کنید.
مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند مسائل را سریع و موثر حل کنید. این یکی از مهارتهای کلیدی است که کارفرمایان در متقاضیان کار به دنبال آن هستند، زیرا کارمندان با این مهارتها تمایل دارند به خود متکی باشند. مهارت های حل مسئله مستلزم شناسایی سریع مسئله اساسی و اجرای راه حل است.
حل مسئله به عنوان یک مهارت نرم (یک قدرت شخصی) در نظر گرفته می شود تا یک مهارت سخت که از طریق آموزش آموخته می شود.
حل مسئله با شناسایی موضوع شروع می شود. برای مثال، یک معلم ممکن است نیاز داشته باشد که چگونه عملکرد دانشآموز را در آزمون مهارت نوشتاری بهبود بخشد. برای انجام این کار، معلم تست های نوشتاری را مرور می کند و به دنبال زمینه های بهبود است. آنها ممکن است ببینند که دانشآموزان میتوانند جملات ساده بسازند، اما با نوشتن پاراگرافها و سازماندهی آن پاراگرافها در یک مقاله مشکل دارند.
برای حل این مشکل، معلم با دانش آموزان در مورد چگونگی و زمان نوشتن جملات مرکب، نحوه نوشتن پاراگراف ها و روش های سازماندهی یک انشا کار می کند.
مهارت حل مسئله چیست؟
مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند منبع یک مشکل را تعیین کنید و راه حل موثری پیدا کنید. اگرچه حل مسئله اغلب به عنوان مهارت جداگانه خود شناخته می شود، مهارت های مرتبط دیگری نیز وجود دارد که به این توانایی کمک می کند.
برخی از مهارت های کلیدی حل مسئله عبارتند از:
- گوش دادن فعال
- تحلیل و بررسی
- پژوهش
- خلاقیت
- تصمیم گیری
- تیم سازی
مهارت های حل مسئله در هر شغلی در هر سطحی مهم است. در نتیجه، حل مؤثر مشکل ممکن است به مهارتهای فنی خاص صنعت یا شغل نیز نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، یک پرستار ثبت نام شده در هنگام تعامل با بیماران به مهارت های گوش دادن و ارتباط فعال نیاز دارد، اما همچنین به دانش فنی موثر در رابطه با بیماری ها و داروها نیاز دارد. در بسیاری از موارد، یک پرستار باید بداند که چه زمانی باید با پزشک در مورد نیازهای پزشکی بیمار به عنوان بخشی از راه حل مشورت کند.
نمونه هایی از مهارت های حل مسئله
برای حل موثر یک مشکل، احتمالاً از چند مهارت مختلف استفاده خواهید کرد. در اینجا چند نمونه از مهارت هایی که ممکن است هنگام حل یک مشکل استفاده کنید آورده شده است:
پژوهش
تحقیق یک مهارت ضروری در ارتباط با حل مسئله است. به عنوان یک حل کننده مشکل، باید بتوانید علت مشکل را شناسایی کرده و آن را به طور کامل درک کنید. شما می توانید با طوفان فکری با سایر اعضای تیم، مشورت با همکاران با تجربه تر یا کسب دانش از طریق تحقیق یا دوره های آنلاین شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد یک مشکل کنید.
تحلیل و بررسی
اولین قدم برای حل هر مشکلی برای تجزیه و تحلیل وضعیت. مهارت های تحلیلی شما به شما کمک می کند مشکلات را درک کنید و به طور موثر راه حل ها را توسعه دهید. همچنین در طول تحقیق به مهارت های تحلیلی نیاز دارید تا به تمایز بین راه حل های مؤثر و غیر مؤثر کمک کند.
تصمیم گیری
در نهایت، باید در مورد چگونگی حل مشکلات پیش آمده تصمیم بگیرید. گاهی اوقات ممکن است بتوانید به سرعت تصمیم بگیرید. مهارت های تحقیقاتی و تحلیلی قوی می تواند به کسانی که تجربه کمتری در زمینه خود دارند کمک کند. همچنین ممکن است زمانهایی وجود داشته باشد که زمان مناسبی برای ایجاد راهحل صرف شود یا موضوع به کسی که توانایی بیشتری برای حل آن دارد، تشدید کند.
ارتباط
هنگام شناسایی راه حل های ممکن، باید بدانید که چگونه مشکل را به دیگران منتقل کنید. شما همچنین باید بدانید که چه کانال های ارتباطی مناسب ترین هنگام درخواست کمک هستند. هنگامی که راه حلی را پیدا کردید، برقراری ارتباط واضح با آن به کاهش هرگونه سردرگمی کمک می کند و اجرای راه حل را آسان تر می کند.
قابل اعتماد بودن
قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین مهارت ها برای حل مسئله است. حل مشکلات به موقع ضروری است. کارفرمایان برای افرادی که می توانند به آنها اعتماد کنند ارزش زیادی قائل هستند تا راه حل ها را در سریع ترین و موثرترین زمان ممکن شناسایی و سپس اجرا کنند.
کلمات مرتبط :