راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

استرس و اضطراب در کودکان

استرس و اضطراب در کودکان

استرس و اضطراب در کودکان

علائم استرس و اضطراب در کودکان اغلب به صورت تغییرات فیزیکی یا رفتاری خود را نشان می‌دهند. کودکان بسته به سن، شخصیت فردی و مهارت‌های مقابله‌ای به استرس واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، که می‌تواند باعث شود بسیاری از والدین از مسائل اساسی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در کودکشان شود چشم پوشی کنند. رفتار – اخلاق.

برای والدین مهم است که علائم استرس دوران کودکی را بشناسند و به دنبال علل احتمالی باشند. والدین معمولاً می توانند به کودکان در مدیریت استرس و اضطراب کمک کنند، اما برخی از کودکان ممکن است اختلال اضطرابی داشته باشند و می توانند از کمک های حرفه ای متخصصان روانشناس کودک بهره مند شوند.

علائم استرس و اضطراب در کودکان

کودکان ممکن است اضطراب خود را تشخیص ندهند و اغلب فاقد بلوغ برای توضیح مسائل استرس زا واقعی یا خیالی خود هستند. 

رفتاری یا عاطفی

اضطراب می تواند باعث شود کودکان به گونه ای رفتار کنند که برای والدین ناامید کننده یا گیج کننده باشد، اما برای روانشناسان مهم است که بدانند این مسائل رفتاری و عاطفی ممکن است با احساس اضطراب مرتبط باشد. برخی از علائم رفتاری رایج استرس و اضطراب عبارتند از:

  • تغییرات رفتاری، مانند بدخلقی، پرخاشگری، کوتاهی خلق یا چسبندگی
  • ایجاد یک عادت عصبی مانند جویدن ناخن
  • مشکل در تمرکز
  • ترس ها (مانند ترس از تاریکی، تنها ماندن یا از غریبه ها)
  • در مدرسه دچار مشکل شدن
  • احتکار اقلام به ظاهر بی اهمیت
  • امتناع از رفتن به مدرسه
  • کناره گیری از خانواده یا دوستان

فیزیکی

استرس و اضطراب در کودکان نیز می تواند در علائم فیزیکی ظاهر شود. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • شب ادراری
  • شکایت از معده درد یا سردرد
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • سایر علائم فیزیکی
  • مشکلات خواب یا کابوس

فکر کردن در مورد اینکه آیا این علائم معمولاً قبل یا بعد از فعالیت‌های خاص رخ می‌دهند و علائم فیزیکی مانند درد، تب، بثورات پوستی یا اسهال وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد می‌تواند کمک کند.

دلایل استرس در کودکان

منبع استرس و اضطراب در کودکان می تواند چیزی بیرونی باشد، مانند مشکل در مدرسه، تغییرات در خانواده یا درگیری با یک دوست. احساسات مضطرب همچنین می تواند ناشی از احساسات و فشارهای درونی کودک باشد، مانند تمایل به موفقیت در مدرسه یا هماهنگی با همسالان. برخی از علل رایج استرس در کودکان عبارتند از:

  • فشار تحصیلی: بسیاری از کودکان در مورد اینکه بخواهند در مدرسه خوب عمل کنند، اضطراب را تجربه می کنند. فشار تحصیلی به ویژه در کودکانی که از اشتباه کردن می ترسند یا می ترسند در کاری خوب نباشند، رایج است.
  • تغییرات بزرگ در خانواده: تغییرات عمده زندگی مانند طلاق، مرگ در خانواده، نقل مکان یا اضافه شدن خواهر یا برادر جدید می تواند احساس امنیت فرزند شما را متزلزل کند و منجر به سردرگمی و اضطراب شود. برای مثال، یک خواهر یا برادر جدید می تواند باعث شود کودک احساس خطر و حسادت کند. 5 مرگ در خانواده می تواند هشدار و اندوه ایجاد کند و ممکن است باعث ترس از مرگ و مرگ شود.
  • قلدری: قلدری یک مشکل جدی برای بسیاری از کودکان است. می تواند ظریف یا آشکار باشد و ممکن است منجر به آسیب فیزیکی شود. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند معمولاً از اینکه هدف قرار می‌گیرند احساس خجالت می‌کنند و ممکن است از ترس اینکه توجهشان را به نقاط ضعف درک شده خود جلب کنند، قلدری را از والدین یا معلمان پنهان کنند.
  • رویداد فاجعه بار در اخبار: عناوین و تصاویر خبری که بلایای طبیعی، تروریسم و ​​خشونت را نشان می دهد می تواند برای کودکان ناراحت کننده باشد. وقتی بچه ها رویدادهای خبری وحشتناک را می بینند و می شنوند، ممکن است نگران باشند که ممکن است اتفاق بدی برای آنها یا کسی که دوستش دارند بیفتد.
  • بی‌ثباتی والدین: نگرانی‌های مالی و شغلی، آشفتگی خانواده، و آشفتگی والدین می‌تواند منجر به احساس ناتوانی شدید در کودکانی شود که ممکن است احساس کنند می‌خواهند کمک کنند، اما ابزار لازم برای انجام این کار را ندارند.
  • محبوبیت: برای دانش آموزان کوچک تر، اضطراب جدایی می تواند یک مشکل رایج باشد. همانطور که بزرگتر می شوند، بیشتر کودکان می خواهند با بچه های دیگر هماهنگ شوند و مورد پسند واقع شوند. فشار برای جا افتادن و محبوب شدن می تواند عذاب آور باشد. دسته ها و احساس طرد شدن معمولاً زمانی که بچه ها وارد مدرسه ابتدایی می شوند به یک مسئله تبدیل می شود
  • برنامه های بیش از حد فشرده: دویدن مداوم از یک فعالیت به فعالیت دیگر می تواند باعث استرس زیادی برای کودکانی شود که معمولاً هر چند وقت یکبار به استراحتی آرام نیاز دارند.
  • فیلم ها یا کتاب های ترسناک: داستان های تخیلی نیز می توانند باعث ناراحتی یا اضطراب در کودکان شوند. کودکان معمولاً تحت تأثیر صحنه های ترسناک، خشونت آمیز یا ناراحت کننده از یک فیلم یا قسمت هایی از یک کتاب هستند.

 

کلمات مرتبط :

مرکز روانشناسی در غرب تهران – بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در جنت آباد – کلینیک روانشناسی در غرب تهران – بهترین مرکز روانشناسی در جنت آباد – روانشناس کودک و نوجوان

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست