راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

حل اختلافات زناشویی یکی از مهمترین مهارتهایی است که زوجین باید با آن آشنا باشند.

هنر حل اختلافات زناشویی می تواند جذابیت شما را نزد همسرتان افزایش دهد و توقعات شما از زندگی زناشویی را بیشتر میکند.

در این مقاله با ۴ قاعده حل اختلافات زناشویی و یک روش پنج مرحله ای آشنا می شوید که شما را در مذاکره برای حل مشکلات زناشویی کمک می‌کند.

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

قاعده اول : نقطه نظر همسرتان مثل نقطه نظر شما معتبر است.

درک این نکته بسیار مهم است. همسرتان همانقدر بر عقاید و احساساتش اصرار دارد که شما اصرار دارید و نقطه نظر شما نه از نقطه نظر همسرتان بهتر است و نه بدتر. مذاکره کنندگان موفق به این امر واقفند و با احترام گذاشتن به نقطه نظر دیگران حداکثر بهره را از این قاعده می برند. وقتی همسرتان می بیند واقعاً نقطه نظر او را درک می‌کنید و به آن احترام می گذارید، مذاکرات شما با او بر محور احترام، حمایت و درک متقابل پیش می رود. اگر هنگام مذاکره اصرار ورزید که نقطه نظر همسرتان نادرست است و به اندازه نقطه نظر شما مهم نیست خیلی زود درگیر جنگی شدید خواهید شد.

قاعده دوم: هنگام مذاکره به تهدید، توهین یا اتمام حجت متوسل نشوید.

مردان و زنان هنگام حل مشکل از این که طرف مقابل آنها را در دام بیندازد، به آنها توهین و یا اتمام حجت کند، ناراحت می شوند. این راهکارها باعث میشوند همسرتان موضع دفاعی بگیرد و توهین ها و اتمام حجت های شما را تلافی کند.

قاعده سوم: وقتی بحث رو به وخامت می‌گذارد و بی فایده می شود برای مدتی بحث رو قطع کنید.

وقتی صدای شما بالا میرود و رگهای گردن تان بیرون میزند باید برای کسب آرامش یک وقت استراحت کوتاه بگیرید. وقتی در مورد اختلافات خود با همسرتان عصبانی و برآشفته می‌شوید احتمالاً خیلی پر توقع شده‌اید و مشکل را بیش از حد جدی گرفته‌اید. نباید برآشفته شوید هرچند در این مواقع ناراحتی، آزردگی و دلواپسی حالاتی عادی و بهنجارند. با استفاده از روش ایجاد وقفه می توانید مذاکرات سازنده تر و مفیدتری داشته باشید.

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

قاعده چهارم :آماده مصالحه باشید.

مذاکره با هدف(نه توقع) قانع کردن همسرتان جهت قبول راه حلهای پیشنهادی عمل خوبی است. اما اگر فقط روی حرف خودتان اصرار بورزید اوضاع وحشتناک می شود. اگر همسرتان ببیند قصد خودرایی ندارید، خود را برای مصالحه آماده می کند. به طور کلی بهتر است پیش از مذاکره یعنی پیش از آن که با همسرتان وارد صحبت شوید، فکر کنید اگر عقب نشینی کنید چه اتفاقی می‌افتد. به عبارت دیگر همیشه نقشه الف، ب و ج را در ذهن داشته باشید. باید آمادگی این را داشته باشید که نظر همسرتان را بپذیرید. برای اینکه چنین طرز فکری پیدا کنید و از مذاکره با همسرتان مذاکره ای مفید بسازید باید فردی متفکر و انعطاف پذیر باشید چرا که اگر انعطاف ناپذیر و خودرای باشید زندگی زناشویی شما بیش از پیش به کام شما تلخ می شود.

حالا که این موارد اساسی برای شما جا افتاد، اشاره‌ای به روش ۵ مرحله ای حل اختلافات می کنیم که در مورد کودکان خانواده ها و همسران به کار می‌رود.

راهکارهای حل اختلافات زناشویی

روش حل اختلاف

روش حل اختلاف زیر بسیار آسان است. ۵ مرحله این روش عبارتند از :

  • تشریح دقیق مسئله
  • مطرح کردن راه حل های ممکن
  • انتخاب معقول ترین راه حل
  • آزمودن راه حل مورد نظر
  • بررسی کارایی و موثر بودن آن راه‌حل
تشریح دقیق مسئله

در آغاز مذاکره بهتر است مسئله را به دقت تشریح کنید.

برخی از مسائل رایج زن و شوهرها عبارتنداز: باهم بودن، تنظیم دخل و خرج، مرتب کردن خانه، تربیت بچه ها، برخورد با اطرافیان دردسرساز و مواردی از این قبیل. مشکل شما هر چه باشد باید آن را به دقت تشریح کنید و در آغاز مذاکره به همسرتان تفهیم کنید که قرار است کدام مسئله را حل کنید. با این کار به همسرتان فرصت می دهید از لحاظ ذهنی آمادگی پیدا کند و بر موضوع مد نظر شما متمرکز شود.

تمامی راه حل ها راه حل های مضحک را مطرح کنید.

پس از تشریح مسئله، نوبت به راه‌حل‌های ممکن می‌رسد. طرح چند راه حل احمقانه یا مضحک نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست و یکی از راهکارهای حل اختلافات زناشویی است و با مطرح کردن عقاید مزخرف یا افراطی می توانید خیلی سریع در مورد راه حل هایی که مایل به استفاده از آنها نیستید به توافق برسید. به این ترتیب روحیه همکاری بر مذاکرات شما حاکم می شود و طرفین به دست یافتن به یک راه حل مورد توافق و امکان پذیر ترغیب می شوند.

انتخاب یک راه حل

مرحله بعد در فرایند حل مسئله، انتخاب راه حلی است که شما و همسرتان بیشتر توافق را بر سر آن دارید. هر راه حلی که بر سر آن به توافق رسیده اید(چه شما در آن برنده شده باشید چه بازنده یا بر سر آن مصالحه کرده باشید) باید مشتاقانه و با دقت از آن حمایت کنید. باید به خودتان بگویید” برای اجرای آن سعی خودم را می کنم. من و همسرم باید یاد بگیریم به کمک یکدیگر راه حلهای مورد نظرمان را اجرا کنیم.”

اجرای راه حل

مرحله اجرای راه حل ها عبارت است از بحث بر سر اینکه چه کسی چه کاری انجام بدهد و چه موقع. در این مرحله می توانید جزئیات راه حل مورد نظر را یادداشت کنید تا بدانید هریک از شما برای اجرای آن باید چه کار کنید.

در این راه باید جدیت و سخت‌کوشی به خرج دهید و صبور باشید. ضمناً باید راه‌حل مورد نظر را عملی کنید.

ارزیابی تاثیر راه حل

پس از انتخاب راه حل و توافق بر سر جزئیات اجرای آن باید دو تا چهار هفته بعد ببینید آیا شما و همسرتان از آن راه حل راضی هستید. به مرور می‌توانید زمینه سنجش تاثیرگذاری آن راه‌حل را فراهم آورید و در صورت لزوم برخی از بخش‌های آن را تعدیل کرده یا اگر آن راه حل تأثیر گذاری مطلوبی ندارد، راه‌حل دیگری پیدا کنید.

در انتها اگر راه حل شما موثر بود به خود و همسرتان پاداش بدهید مثلاً یک روز او را برای صرف شام یا سینما بیرون ببرید.

 

کلمات مرتبط :

راهکارهای عملی و کاربردی برای حل اختلافات زناشویی – مرکز مشاوره در غرب تهران – مرکز مشاوره زناشویی در غرب تهران – بهترین مرکز روانشناسی در غرب تهران – کلینیک روانشناسی در غرب تهران -راهکارهای حل اختلافات زناشویی – راهکارهای حل اختلافات زناشویی

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست