راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

همه چیز در مورد خیانت و پیمان شکنی زناشویی

خیانت و پیمان شکنی زناشویی

خیانت و پیمان شکنی زناشویی یکی از مخرب ترین و رایج ترین بحران هایی است که زوج ها با آن روبه رو می شوند.

پیمایش های اخیر نشان داده است که 21 درصد مردها و 11 درصد زن ها در طول زندگی شان درگیر پیمان شکنی می شوند و شواهد بیانگر این است که این نرخ در حال افزایش بوده و تفاوت های جنسیتی اشاره شده رو به کاهش است.

الگوهای خیانت و پیمان شکنی زناشویی بر حسب همسران پیمان شکن و آسیب دیده و بافت ارتباطی که پیمان شکنی در آن اتفاق می افتد متفاوت است، با این حال شواهد نشان می دهد که کشف یا افشای پیمان شکنی پیامدهای ویرانگری دارد و می تواند عملکرد عاطفی و رفتاری هر دو همسر را مختل کند.

مداخله های زوجی استاندارد مورد استفاده برای زوج های آشفته احتمالا ناکافی است و هیچ مداخله ای نیست که نسخه شفابخش همه زوج ها باشد، چراکه پویایی پیمان شکنی متفاوت است.

پس از برملا شدن خیانت و پیمان شکنی زناشویی، زوجین هیجان‌های شدیدی را تجربه می کنند.

برای همسر آسیب دیده، هیجانات شدید اغلب در طیفی از هیجانات مستقیم در مورد همسر پیمان شکن تا احساسات درونی شرمندگی، افسردگی، درماندگی، آزار و طرد شدن نوسان دارد.

به علاوه برانگیختگی هیجانی که این دسته از زوج ها تجربه می کنند، احتمالا نمی گذارد درست فکر کنند، و جمع آوری و پردازش اطلاعات جدید و کسب بینش حاصل از درمان را دشوار می کند.

برانگیختگی هیجانی، باورهای تحریف شده، رفتارهای آشفته و فشارهای اجتماعی اغلب باهم ترکیب می شوند و زوج را از رابطه شان دلسرد می کنند و این دلسردی اقدامات زوج درمانگر ها را بی اثر می کند.

زوج هایی که پیمان شکنی را تجربه می کنند، در قدم اول با سؤالات متعددی مواجه می شوند.

  • پیمان شکنی چطور شکل گرفت؟
  • چطور این اتفاق افتاد؟
  • چطور می‌توانند دوباره به هم اعتماد کنند یا این بحران را پشت سر بگذارند؟
  • دیگر چطور می توانند در رابطه شان احساس امنیت کنند؟
  • آیا زندگی شان به حالت عادی بر می‌گردد؟

برای پاسخ دهی به این سؤالات زوجین نیاز دارند تا از روانشناس متخصص در حیطه خانواده و مسائل زناشویی به ویژه بحث خیانت های زناشویی کمک بگیرند.

خیانت و پیمان شکنی زناشویی

چه چیزهایی در مورد خیانت و پیمان شکنی زناشویی شناخته شده است؟

1_ پیمان شکنی رواج زیادی دارد

همانطور که پیش تر ذکر شد، پیمایش های اجتماعی نشان می دهد که شیوع پیمان شکنی جنسی در مردان تقریبا 21 درصد و در زنان 11 درصد است.

پیمان شکنی گسترده که علاوه بر بعد جنسی، بعد عاطفی را نیز در بر می‌گیرد، این آمار را به ترتیب به 44 درصد و 25 درصد افزایش می دهد. همچنین پیمان شکنی بیشترین علت طلاق ها شناسایی شده است.

2_ پیمان شکنی علت های متعددی دارد

ویژگی های متعددی در رابطه زوجی وجود دارد که می‌تواند احتمال آغاز خیانت و پیمان شکنی زناشویی را افزایش دهد یا بهبودی آن را دشوارتر کند.

مشخص ترین این علت ها، تعارض بالا و صمیمیت عاطفی یا جنسی کم است که تأثيرات ظریف آن می تواند منجر به عدم تعادل در قدرت، تفاوت در انتظارات از نقش های زوجی، یا نداشتن چشم انداز بلند مدت برای ازدواج شود.

تعارض های ارتباطی مزمن یا فاصله عاطفی فراتر از عوامل مخرب اولیه عمل می کنند و می توانند تلاش های زوجین برای پایان دادن به پیمان شکنی یا درمان را بی اثر کنند.

همچنین عوامل استرس زای متداولی مثل فشارهای شغلی و خانوادگی، فشارهای اقتصادی، یا نگرانی در مورد سلامت جسمی تازمانی که برای دوره ای طولانی باهم حضور داشته و پایدار باشند، می توانند بنیان های یک رابطه را فرسوده کنند.

همچنین افراد در صورتی برای پیمان شکنی مستعد تر می شوند که زمان کمتری را با کسانی بگذرانند که آنان را به رابطه وفادارانه و متعهدانه تشویق می کنند، و یا بیشتر با افرادی دم خور هستند که چنین ارزش هایی را سست می کنند.

3_ پیامدهای پیمان شکنی همواره ویران گر است.

پیامدهای خیانت و پیمان شکنی زناشویی می‌تواند برای هر دو همسر، رابطه زناشویی شان و بر اقوام دور و نزدیک شان مخرب باشد.

همسر اسیب دیده اغلب واکنش های هیجانی منفی مثل احساس شرمندگی، خشم، اضطراب، افسردگی، احساس قربانی شدن و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می کند.

از سویی همسر پیمان شکن نیز ممکن است احساس کناه، افسردگی، و مجموعه ای از احساسات شدید منفی نسبت به خودش احساس کند.

همچنین خیانت و پیمان شکنی زناشویی رایج ترین علت طلاق و شایع ترین عامل زمینه ساز خشونت خانوادگی گزارش شده است.

همسر پیمان شکن نیز ممکن است احساس کناه، افسردگی، و مجموعه ای از احساسات شدید منفی نسبت به خودش احساس کند.
همچنین پیمان شکنی رایج ترین علت طلاق و شایع ترین عامل زمینه ساز خشونت خانوادگی گزارش شده است.

ویژگی های شخصیتی همسر پیمان شکن

احساس ناامنی، هیجان خواهی بالا، گشودگی نسبت به تجربه های جدید، قضاوت یا عدم کنترل، فقدان تعهد یا ارزش های ارتباطی قوی، و اجتناب از تعارض که منجر به غفلت از رابطه، یا غفلت از عوامل بیرونی زمینه ساز پیمان شکنی می شود، برخی از ویژگی های شخصیتی همسر پیمان شکن می باشد.

ویژگی های شخصیتی همسر آسیب دیده

خودناباوری و تردید های طولانی مدت همسر آسیب دیده مانع صمیمیت عاطفی یا جسمانی او می شود. شاید آنها فاقد مهارت های نظم بخشی هیجانی یا ارتباطی لازم برای حل تعارض‌های ارتباطی شان باشند. همچنین به دلیل ترس از پرداختن به تعارض ها و عقب نشینی از مشکلات ارتباطی، به این مشکلات دامن می زنند. البته باید یادآوری شود که همسر آسیب دیده مسؤل تصمیم پیمان شکنی همسرش نیست و نباید خود را سرزنش کند.

چرا رابطه پیمان شکنی زناشویی تداوم می یابد؟

برخی از خیانت و پیمان شکنی زناشویی عمر کوتاهی دارند، حتی شده یک شب.

گرچه اکثر خیانت و پیمان شکنی زناشویی شش ماه دوام می یابد، اما درصد معناداری از آنها نیز سال های سال بین دونفر مخفیانه باقی می ماند.

همسران آسیب دیده و خیانت دیده نه تنها از اینکه “چطور دلت آمد این کار را با من بکنی؟” ناراحت هستند، بلکه از این در عذابند که “چرا به کارت ادامه دادی؟”.

رایج ترین دلیلی که رابطه خیانت و پیمان شکنی زناشویی را کش می دهد، دلبستگی عاطفی به معشوقه است. بعضی وقت ها، رابطه پیمان شکنی شرایط گفتگوهای صمیمانه را در کنار تماس جسمانی، پذیرش، و درک شدن برای فرد به ارمغان می آورد و خبری از انتظارات و تقاضاهای چالش برانگیز همسر نیست، و تا هست خبر از وقت گذرانی های رؤیایی، غذاخوردن های عاشقانه و مسافرت های آخر هفته است.

اگر خیانت و پیمان شکنی زناشویی برای مدت ها ادامه یابد، این تجربه ها، احساساتی مثل دوره ی گل و بلبل نامزدی یا ماه عسل را برای فرد تداعی می کند و احساس دلبستگی و عشقی که بتواند این تجربه ها را برای فرد تداعی کند خالص و اغلب نیرومند است.

همسر پیمان شکن اغلب به خاطر اجتناب از فقدان عاطفی ای که ممکن است پیش آید، به پیمان شکنی خود ادامه می دهد.

 

کلمات مرتبط :

مشاوره خانواده – مشاوره طلاق – مرکز مشاوره در جنت آباد – مرکز مشاوره در غرب تهران – مشاوره روانشناسی در غرب تهران – بهترین مرکز مشاوره در تهران – فاطمه رمضانی روانشناس بالینی – خیانت و پیمان شکنی زناشویی

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست