راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

روشهای درمان افسردگی

روشهای درمان افسردگی

روشهای درمان افسردگی

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که می تواند تاثیر نامناسبی بر کیفیت زندگی افراد بگذارد و سبب احساس یاس و ناامیدی در فرد شود.

افسردگی قابل درمان است و بیشتر افراد با روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این دو، علائم خود را بهبود می بخشند. گفته می شود، آنچه برای یک فرد کار می کند ممکن است لزوماً برای دیگری کارساز نباشد.

مهم است که با روانپزشک یا روانشناس خود در مورد اینکه کدام گزینه ممکن است برای شما مؤثرتر باشد صحبت کنید.

روشهای درمان افسردگی

روان درمانی

رویکردهای مختلفی برای روان درمانی وجود دارد. بسیاری از درمانگران در نوع خاصی از درمان برای درمان افسردگی تخصص دارند، اما گاهی اوقات آنها از چندین رویکرد برای ایجاد یک درمان فردی تر که بر اساس نیازهای درمانی خاص شما است، استفاده می کنند.

انواع تکنیکهای روان درمانی

درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کمک به افراد در تغییر هر گونه افکار یا الگوهای رفتاری منفی که ممکن است به افسردگی کمک کند یا آن را بدتر کند، طراحی شده است. این درمان معمولا کوتاه مدت است و بر مشکلات فعلی و یادگیری مهارت های مقابله ای جدید تمرکز دارد.

درمان بین فردی
درمان بین فردی مبتنی بر این ایده است که افسردگی می تواند با روابط افراد مرتبط باشد. بنابراین، هدف این نوع درمان کمک به افراد در بهبود مهارت‌های ارتباطی، مانند تبدیل شدن به یک ارتباط‌گر بهتر و یادگیری نحوه حل تعارض است. جلسات درمان بین فردی معمولاً بین 12 تا 16 هفته طول می کشد.

آموزش مهارت های اجتماعی
آموزش مهارت های اجتماعی از روشهای درمان افسردگی است که به افراد می آموزد که چگونه با دیگران تعامل موثرتری داشته باشند تا بتوانند روابط سالمی داشته باشند. هدف این است که مهارت های ارتباطی فرد تقویت شده و فرد یاد بگیرد که چگونه یک شبکه اجتماعی قوی با دیگران ایجاد کند.

خانواده یا زوج درمانی
هنگامی که افسردگی دیگران را در خانواده تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است خانواده یا زوج درمانی در نظر گرفته شود. این شامل بررسی هر یک از نقش ها و انتظارات شماست. این نوع درمان همچنین شامل آموزش به عزیزانتان در مورد افسردگی و چگونگی تأثیر آن بر شما است.

مشاوره حمایتی
مشاوره حمایتی ساختار کمتری نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد و عمدتاً شامل گوش دادن به صحبت‌ های بیمار مبتلا به افسردگی می‌شود که هر آنچه را که در ذهن دارد به اشتراک می‌گذارد. 

درمان حل مسئله
هدف درمان حل مسئله تعیین فوری ترین مسائل بیمار است، سپس روانشناس بیمار را راهنمایی می کند تا راه های متعددی برای غلبه بر مشکلات خود پیدا کند.

دارو درمانی

داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند. در اینجا برخی از کلاس های دارویی که معمولاً استفاده می شوند آورده شده است.

اکثر مطالعات نشان داده‌اند که داروها زمانی مؤثرتر هستند که همراه با روان درمانی استفاده شوند.

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین
  • مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

سایر روشهای درمان افسردگی

درمان تشنج الکتریکی
درمان تشنج الکتریکی (ECT) شامل استفاده از نوعی تحریک الکتریکی به مغز برای ایجاد تشنج است. با تغییر شیمی و محیط مغز عمل می کند. زمانی که پزشک ECT را انجام می دهد، تحت بیهوشی عمومی هستید، بنابراین جلسه درمان را به خاطر نمی آورید.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال
تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) شکل دیگری از تحریک مغز است. با این حال، TMS کمتر از ECT تهاجمی است و با قرار دادن یک دستگاه کوچک روی جمجمه برای تحریک نورون های مغز عمل می کند. این امر باعث تغییر فعالیت آنها می شود و در نتیجه احساس افسردگی را کاهش می دهد.

تحریک عصب واگ
تحریک عصب واگ (VNS) همچنین پالس های الکتریکی را به مغز می فرستد، این بار از طریق عصب واگ. با این حال، یک تفاوت بین VNS و دو گزینه دیگر این است که اغلب شامل کاشت یک دستگاه در قفسه سینه است.

 

کلمات مرتبط :

روشهای درمان افسردگی – بهترین درمان افسردگی – کلینیک روانشناسی در غرب تهران – مرکز مشاوره روانشناسی سپید در غرب تهران – کلینیک مشاوره ازدواج در غرب تهران – بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در جنت آباد

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست