راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

در این مقاله ما به دلایلی اشاره خواهیم کرد که ممکن است موجب جذب شما به سمت افراد دچار اختلال شخصیت شوند.

اگر شما در گذشته به طور مداوم از روابط عشقی خود آسیب دیده اید، سعی کنید که صادقانه هر یک از دلایل مزبور را مورد بررسی قرار دهید.
در ادامه ۹ دلیل اصلی که سبب جذب شما به سمت افراد دارای اختلال شخصیت می‌شوند را توضیح می دهیم.

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلیل شماره ۱ : به نظر می رسد که در همان برخورد اول افسون او شده‌ام.

همه ما در آغاز یک رابطه به ویژه رابطه با جنس مخالف سعی می کنیم که به بهترین نحو عمل کنیم. درچنین مواقعی ما برای آنکه فرد مزبور را شیفته خود کنیم تصویری خوشایند از خودمان را به نمایش می گذاریم و عادات بد و قسمت های ناخوشایند از گذشته خود را پنهان می سازیم. جالب است بدانید که فرد دارای اختلال شخصیت نیز در برخورد با شما همین شیوه را در پیش می گیرد. همچنین همه ما نه تنها تمایل داریم که نقاط ضعف محبوب جدید خود را نادیده گرفته یا آن‌ها را کم اهمیت تلقی کنیم، بلکه در مقابل تمرکز خود را معطوف به یک یا دو ویژگی مثبت او می کنیم.

دلیل شماره ۲ : به نظر می رسد دچار دیده تونلی شدم.

همه ی ما مجذوب جنبه هایی از ظاهر شخصیت یا رفتار جنس مخالف خود می شویم و همزمان از دیدن جنبه‌های تأمل برانگیز او باز می مانیم.اگر یک ویژگی ظاهری یا رفتار خاصی در فرد مزبور شما را شیفته او می سازد، این امکان وجود دارد که شما دچار دید تونلی شده باشید. یعنی اینکه چون شما شیفته یک یا دو ویژگی فردی از جنس مخالف می شوید، این تمایل در شما به وجود می آید که نسبت به علائم هشدار دهنده در فرد مزبور بی اعتنا شوید. مثلاً ممکن است شما مجذوب طرز صحبت کردن فردی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی شوید و همین سبب شود که شما شواهد آشکار مبنی بر فعالیت‌های خلاف قانون و سوء استفاده های او از شما و رابطه‌ای که با او دارید را نادیده انگارید، یا ممکن است شما فریفته توجه بی‌دریغ فردی با اختلال شخصیت وابسته شوید و همین مانع خواهد شد که شما متوجه شوید این فرد در آینده با چسبیدن مداوم به شما اسباب آزار و انزجار شما را پدید خواهد آورد.

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلیل شماره ۳ : من همواره به دنبال یک نوع خاص اختلال شخصیت هستم.

اگر در خانواده‌ای رشد یافته باشید که والدین به ویژه والد جنس مخالف شما دچار برخی اختلال های رفتاری باشد و اگر شما خود را ملزم می دیدید که به گونه ای رفتارهای مشکل آفرین اورا اصلاح کنید به احتمال زیاد هنگام زوج یابی درجستجوی فردی خواهید بود که دارای همان اختلال رفتاری باشد که در نهایت هم موجب تباهی ارتباط شما خواهد شد . اگر پدر، مادر یا یکی از نزدیکان شما به یکی از انواع اختلالات شخصیت دچار بوده باشند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز شیفته فردی باهمان اختلال شخصیت بشوید. در آن صورت، تنها یک تلاش خودآگاه همراه با کوشش فراوان می تواند مسیر زندگی عشقی شما را تغییر داده و ما را به سمت فردی سالم سوق دهد.

دلیل شماره ۴ : من نیاز دارم که فرد محبوبم نیازمند من باشد.

ممکن است شما همواره عاشق افراد شکست خورده شوید این به معنای آن نیست که شما کم هوش یا فاقد قدرت قضاوت معقول هستید، بلکه به این معناست که نیاز دارید به نجات افراد محبوب خود بپردازید.
این نیاز از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ براي پاسخ این سوال باید نگاهی به نحوه رفتار اجتماعی زنان و مردان داشته باشیم. معمولاً زنان به منظور بر عهده گرفتن نقش مراقبت کننده تربیت می شوند. غالباً دیده می شود که زنان از دست پدران ضد اجتماعی، خود شیفته و الکلی خود فرار می کنند و به سمت مردی ضد اجتماعی، خودشیفته و الکلی پناه می‌برند. در واقع آنها به طور ناخودآگاه به دنبال همان نقش قبلی خود یعنی مراقبت کنندگی روان می شوند. در مورد مردان نیز این موضوع صدق می کند. مردان زیادی وجود دارند که به طور مکرر وارد رابطه با زنان هیستریونیک یا وابسته شده‌اند و این دقیقاً به این خاطر است که آنها از نظر درونی خود را مجبور به کمک و حمایت از زنان نیازمند می بینند.

دلیل شماره ۵ : من فرد چندان ارزشمندی نیستم.

احتمال وجود دارد که شما به این علت مجذوب فردی خودشیفته ضد اجتماعی یا فریبکار می شوید که باور کرده‌اید لیاقت بیشتر از این را ندارید. اگر شما از دیرباز دچار احساس کم ارزشی هستید، بنابراین می توان گفت که شما با برقراری رابطه با یک فرد فریبکار یا بی توجه، قصد دارید تا هر چه کمتر در برابر فرد محبوب خود احساس کم ارزش بودن کنید. احساس کم ارزشی احساسی است که بر باوری کاملاً اشتباه قرار دارد و اگر وارد یک رابطه شود بسیار زیان آور خواهد بود.

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

دلیل شماره ۶ : من سعی دارم تا خلاء درونی خود را پر کنم، این موضوع یکی از مهم ترین دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

همه ی ما حداقل در برخورد اول جذب چیزی می شویم که خودمان فاقد آن هستیم. اگر شما فرد محتاط و محافظه کاری هستید، احتمالاً جذب فردی شجاع و ماجراجو خواهید شد. اگر شما فردی بسیار برون‌گرا باشید به احتمال زیاد فردی ساکت و محجوب شما را شیفته خود خواهد ساخت. و اگر شما به عنوان فردی خشک و رسمی شهرت دارید، ممکن است تشنه فردی بی خیال و خودمانی باشید. یک مشکل در اینجا وجود دارد. چندین ده تحقیق حاکی از این است که اگر چه برخی تضاد های شخصیتی سبب جذب افراد به یکدیگر می شوند اما در نهایت آن دسته از افراد که دارای تشابه شخصیتی هستند، می‌توانند رابطه مطلوب و خوشایندی با یکدیگر داشته باشند. در ابتدا یک ویژگی یا رفتار خیره کننده و تحسین برانگیز در فرد محبوب تا حدی می تواند برای شما هیجان انگیز باشد، اما پس از مدتی شاید همان ویژگی برای شما کمتر جذاب باشد و یا حتی آزار دهنده نیز باشد. بهترین راه این است که شما در محیطی حمایت کننده، به رفع کمبودهای شخصیتی خود بپردازید. اگر شما عاشق فرد سالمی شده باشید، او به شما کمک خواهد کرد تا به فردی برون‌گرا تر، خود انگیخته تر و شجاع تر تبدیل شوید.

دلیل شماره ۷ : در صورت قطع رابطه احساس گناه می کنم.

اگر مدت زیادی است در رابطه ای ناخوشایند با فردی دارای اختلال شخصیت قرار دارید، از خودتان بپرسید: آیا از اینکه او را ترک کنید احساس گناه یا شرمندگی می کنید؟ بسیاری از افراد بزرگسال از ترک اینگونه افراد اجتناب می کنند زیرا:
۱_ خود را مسئول مشکلات فرد مزبور می دانند.
۲_ گمان می کنند فرد مزبور بدون آنها قادر به زندگی نیست و بنابراین ترک آنها کاری غیر اخلاقی است.
البته این دلایل کاملا غیر منطقی است. مسلماً اختلال فرد مزبور سالها قبل از آشنایی با شما شروع شده و پس از ترک شما نیز تا سال های بعد ادامه خواهد داشت. به یاد داشته باشید که حتی افراد متخصص نیز غالباً تا مدتی قادر به تشخیص اختلال آنها نمی شوند. شما باید یاد بگیرید تا بیش از این مسئولیت بیماری روانی فرد مزبور را به عهده نگیرید. این فرصت خوبی برای شماست که پای در راه حمایت از خود و تفکر منطقی بگذارید.

دلیل شماره ۸ : شاید مشکل کاملا مربوط به فرد محبوب من نباشد.

یکی از دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت می تواند این باشد که شما نیز تا حدی دچار اختلال شخصیت باشید. قبول این واقعیت می تواند تا حدی دردناک باشد اما دردناک تر این است که شما متوجه شوید عادت به برقراری رابطه با افراد دارای اختلال شخصیت دارید.

دلیل شماره ۹ : اتفاقی بود.

برخی مواقع رابطه شما با فرد دارای اختلال شخصیت فقط به طور اتفاقی شکل می‌گیرد و به این معنا نیست که شما همواره به دنبال چنین رابطه ای هستید. ممکن است شما روزگاری با فردی دارای اختلال شخصیت رابطه داشته‌اید و حال از خودتان می پرسید چطور چنین اتفاقی افتاد. من که قدرت تشخیص خوبی داشتم و آدم سالم را از غیر سالم به آسانی تشخیص میدادم. اکنون نسبت به سلامتی روانی و قوه قضاوت خود شک کرده ام. آیا این به معنای آن است که من به دنبال ایجاد رابطه با افراد فاقد سلامت روانی هستم؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت احتمالاً نه. به یاد داشته باشید که برخی مواقع تشخیص اشکال ظریف اختلالات شخصیت در همان ابتدای رابطه بسیار دشوار است و فراموش نکنید که افراد دارای اختلال شخصیت غالباً از مهارت دلربائی زیادی در ابتدای رابطه برخوردارند. بنابراین ممکن است که شما در ابتدای رابطه شیفته آنها شوید و مدتی بعد متعجب از این شوید که چطور از همان ابتدا متوجه علائم حاکی از عدم سلامت روانی آنها نشده‌اید. شما چه کار می توانید بکنید؟ اگر در انتخاب فرد مورد علاقه خود را اشتباه کرده‌اید آن را به‌عنوان یک اشتباه معمول بپذیرید. شاید در برخورد اول با فرد مزبور قصد بررسی دقیق او را نداشته‌اید یا تا حد زیادی نسنجیده عمل کرده‌اید، یا توجه خود را تنها معطوف به ویژگی های مثبت او ساخته اید و یا هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در او مشاهده نکرده‌اید. به هر حال هر دلیلی که شما برای ایجاد چنین رابطه ناخوشایندی داشته باشید مراقب باشید که خود را از آن دسته افرادی که از نظر شخصیتی محکوم به برقراری چنین روابطی هستند ندانید. به شما توصیه می شود تا از ارتباط با این افراد احتراز کنید.

 

کلمات مرتبط :

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت – دلایل اختلال شخصیت – درمان اختلالات شخصیت – مرکز مشاوره در جنت آباد – مشاوره روانشناسی در غرب تهران – بهترین مرکز مشاوره در غرب تهران 

دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت – دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت – دلایل جذب به افراد دارای اختلال شخصیت

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست