راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) با نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد امور مختلف مشخص می شود.

طبیعی است که هر از گاهی احساس اضطراب کنید، به خصوص اگر زندگی شما پر استرس باشد. با این حال، اضطراب و نگرانی بیش از حد و مداوم که کنترل آن دشوار است و در فعالیت‌های روزمره تداخل دارد، ممکن است نشانه‌ای از اختلال اضطراب فراگیر باشد.

ممکن است در کودکی یا بزرگسالی این اختلال اضطرابی ایجاد شود. این اختلال دارای علائمی است که شبیه به اختلال هراس، اختلال وسواس فکری-اجباری و انواع دیگر اضطراب است، اما همه آنها شرایط متفاوتی دارند.

زندگی با اختلال اضطراب فراگیر می تواند یک چالش طولانی مدت باشد. در بسیاری از موارد، همراه با سایر اختلالات اضطرابی یا خلقی رخ می دهد. در بیشتر موارد، این اختلال اضطرابی با روان درمانی یا داروها بهبود می یابد. ایجاد تغییرات در سبک زندگی، یادگیری مهارت های مقابله و استفاده از تکنیک های آرامش بخشی نیز می تواند کمک کننده باشد.

افراد مبتلا به GAD ممکن است فاجعه را پیش بینی کنند و ممکن است بیش از حد نگران پول، سلامت، خانواده، کار یا مسائل دیگر باشند. افراد مبتلا به GAD در کنترل نگرانی خود مشکل دارند. آنها ممکن است بیش از آنچه که به نظر می رسد در مورد رویدادهای واقعی نگران باشند یا ممکن است انتظار بدترین اتفاقات را داشته باشند حتی زمانی که هیچ دلیل آشکاری برای نگرانی وجود ندارد.

این اختلال اضطرابی زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد کنترل نگرانی را در روزهای بیش از شش ماه مشکل داشته باشد و سه علامت یا بیشتر داشته باشد. این امر GAD را از نگرانی که ممکن است مختص یک عامل استرس زا یا برای مدت زمان محدودتری باشد متمایز می کند.

گاهی اوقات فقط فکر گذراندن روز باعث ایجاد اضطراب می شود. افراد مبتلا به GAD نمی دانند چگونه چرخه نگرانی را متوقف کنند و احساس می کنند که این چرخه از کنترل آنها خارج است، حتی اگر معمولاً متوجه می شوند که اضطراب آنها شدیدتر از آن چیزی است که شرایط اقتضا می کند. همه اختلالات اضطرابی ممکن است به مشکل در تحمل عدم قطعیت مربوط باشد و بنابراین بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر سعی می کنند موقعیت ها را برنامه ریزی یا کنترل کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که نگرانی مانع از وقوع اتفاقات بد می شود، بنابراین از نظر آنها کنار گذاشتن نگرانی خطرناک است. گاهی اوقات، افراد ممکن است با علائم فیزیکی مانند معده درد و سردرد دست و پنجه نرم کنند.

هنگامی که سطح اضطراب آنها خفیف تا متوسط ​​یا همراه با درمان باشد، افراد مبتلا به GAD می توانند عملکرد اجتماعی داشته باشند، زندگی کامل و معناداری داشته باشند و به طور طبیعی مشغول به کار شوند. بسیاری از مبتلایان به GAD ممکن است به دلیل ابتلا به این اختلال از موقعیت ها اجتناب کنند یا ممکن است به دلیل نگرانی خود از فرصت های مناسب استفاده نکنند. برخی از افراد زمانی که اضطرابشان شدید است در انجام ساده ترین فعالیت های روزانه دچار مشکل می شوند.

علائم اختلال اضطراب فراگیر 

  • نگرانی یا اضطراب مداوم در مورد تعدادی از زمینه ها که با تأثیر رویدادها تناسب ندارد
  • اندیشیدن بیش از حد به برنامه ها و راه حل ها برای همه بدترین نتایج ممکن
  • درک موقعیت ها و رویدادها به عنوان تهدید کننده، حتی زمانی که این گونه نیست
  • مشکل در مدیریت افکار
  • عدم تصمیم گیری و ترس از تصمیم گیری اشتباه
  • ناتوانی در کنار گذاشتن یا رها کردن یک نگرانی
  • ناتوانی در آرامش، احساس بی قراری، و احساس سرگیجه یا سرگیجه
  • مشکل در تمرکز، یا احساس اینکه ذهن شما “خالی می شود”

علائم و نشانه های فیزیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • مشکل خواب
  • تنش عضلانی یا درد عضلانی
  • لرزش، احساس انقباض
  • عصبی بودن یا به راحتی مبهوت شدن
  • تعریق
  • حالت تهوع، اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر
  • تحریک پذیری

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که نگرانی‌های شما به طور کامل شما را از بین نبرد، اما همچنان احساس اضطراب می‌کنید، حتی زمانی که هیچ دلیل آشکاری وجود ندارد. به عنوان مثال، ممکن است احساس نگرانی شدید در مورد امنیت خود یا عزیزانتان داشته باشید، یا ممکن است احساس کلی داشته باشید که اتفاق بدی در شرف وقوع است.

اضطراب، نگرانی یا علائم جسمی شما باعث ناراحتی قابل توجهی در زمینه های اجتماعی، کاری یا سایر زمینه های زندگی شما می شود. نگرانی ها می توانند از یک نگرانی به نگرانی دیگر تغییر کنند و با گذشت زمان و سن تغییر کنند.

درمان اختلال اضطراب فراگیر

تعدادی از انواع درمان می تواند به GAD کمک کند. درمان حمایتی و بین فردی می تواند کمک کننده باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است و به طور خاص افکار، علائم فیزیکی و رفتارهایی از جمله آمادگی بیش از حد، برنامه ریزی و اجتناب را که مشخصه GAD است، هدف قرار می دهد.

رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان تعهد پذیرش نیز با نتایج مثبت مورد بررسی قرار گرفته است. همه درمان ها (گاهی اوقات به روش های مختلف) به افراد کمک می کنند تا رابطه خود را با علائم خود تغییر دهند. آنها به افراد کمک می کنند تا ماهیت خود اضطراب را درک کنند، کمتر از وجود اضطراب بترسند و به افراد کمک کنند مستقل از وجود اضطراب انتخاب کنند. درمان های CBT بزرگسالان برای GAD برای کودکان و نوجوانان اصلاح شده است و نتایج مثبتی را نشان می دهد.

تکنیک های تمدد اعصاب، مدیتیشن، یوگا، ورزش و سایر درمان های جایگزین نیز ممکن است بخشی از یک برنامه درمانی باشند.

سایر اختلالات اضطرابی، افسردگی یا سوء مصرف مواد اغلب همراه با GAD هستند که به ندرت به تنهایی رخ می دهد. شرایط همزمان نیز باید با درمان های مناسب درمان شود.

 

کلمات مرتبط :

درمان اضطراب – درمان افسردگی – بهترین درمان افسردگی – دلایل اضطراب در کودکان – مرکز مشاوره روانشناسی در غرب تهران – کلینیک مشاوره روانشناسی در غرب تهران

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست