راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

اضطراب شدید چیست؟

اضطراب شدید چیست؟

اضطراب شدید چیست؟

اضطراب بخشی عادی از زندگی است و هر کسی هر از گاهی آن را تا حدی تجربه می کند. مقابله با آن می تواند چالش برانگیز باشد و زمانی که به نقطه ای می رسد که احساس می کنید افراطی یا خارج از کنترل است، می تواند طاقت فرسا به نظر برسد.

وقتی اضطراب شدید یا نامتناسب با تهدید واقعی باشد، ممکن است نشانه ای از مشکل سلامت روان باشد. اضطراب شدید می تواند نشانه تعدادی از اختلالات اضطرابی مختلف باشد.

اضطراب شدید چیست؟

درک این نکته مهم است که اضطراب شدید یک اصطلاح بالینی یا یک تشخیص نیست. در عوض، این راهی است که افراد می توانند تجربه ذهنی اضطراب شدید یا یک اختلال اضطرابی را توصیف کنند.

اینکه افراد چگونه اضطراب را تجربه می کنند می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک فرد ممکن است علائمی مانند حالت تهوع داشته باشد، در حالی که فرد دیگری ممکن است یک حمله پانیک کامل داشته باشد.

فرض کنید اضطراب محدود کننده زندگی را تجربه می کنید و عملکرد را در زمینه های مختلف زندگی از جمله کار، مدرسه و روابط دشوار می کند. در این صورت، احتمال ابتلا به اضطراب شدید وجود دارد.

اضطراب عادی در مقابل اضطراب شدید

همه اضطراب ها چیز بدی نیستند. سطوح عادی اضطراب می تواند مفید نیز باشد زیرا به شما کمک می کند تا برای موقعیت هایی که نیاز دارید به استرس های موجود در محیط پاسخ دهید، آماده شوید.

تفاوت بین اضطراب عادی و آن چیزی که به عنوان اضطراب شدید شناخته می شود این است که چگونه بر توانایی شما برای عملکرد و سطح پریشانی که ایجاد می کند تأثیر می گذارد.

هنگامی که اضطراب شدید باشد، عملکرد طبیعی شما را در موقعیت های مختلف دشوار یا غیرممکن می کند. ممکن است باعث شود که نتوانید مانند معمول کار کنید یا معاشرت کنید. این می تواند چنان پریشانی شدیدی ایجاد کند که در واقع شروع به اجتناب از موقعیت هایی کنید که احتمالاً باعث ایجاد احساس اضطراب می شوند.

علائم اضطراب شدید چیست؟

اگر احساس اضطراب شما در طول مدت، شدت و تأثیر آن بر زندگی شما شدید باشد، به احتمال قوی به نوعی اختلال اضطرابی مبتلا هستید. فقط یک پزشک یا متخصص سلامت روان و روانشناسی می تواند اختلال اضطرابی را تشخیص دهد، اما برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده مشکل باشند عبارتند از:

  • علائم فیزیکی اضطراب مانند ضربان قلب سریع، افزایش تعداد تنفس، تعریق، لرزش و تنگی نفس
  • احساس ترس یا اضطراب شدید که با تهدید واقعی تناسب ندارد
  • ترس یا نگرانی غیرمنطقی در مورد اشیاء یا موقعیت های مختلف
  • از منبع ترس خود دوری کنید یا فقط آن را با اضطراب شدید تحمل کنید
  • کناره گیری از موقعیت های اجتماعی یا منزوی شدن از دوستان و خانواده
  • احساس تحریک پذیری و بی قراری
  • مشکلات خواب مانند کم خوابی یا پرخوابی 
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات در انجام کارهای معمولی روزمره
  • مشکلات گوارشی مانند معده درد یا مشکلات گوارشی
  • احساس ناراحتی و نگرانی مداوم
  • افکار خودکشی

اضطراب شدید می تواند به صورت حمله پانیک نیز ظاهر شود. حملات پانیک با موج ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید همراه با انواع احساسات فیزیکی از جمله ضربان قلب سریع، احساس خفگی، حالت تهوع، لرزش، لرز، احساس غیر واقعی بودن و …

انواع اضطراب شدید چیست؟

همچنین درک این نکته ضروری است که انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی شدید وجود دارد. پزشک یا درمانگر شما می تواند علائم شما را ارزیابی کند و تعیین کند که چه نوع بیماری ممکن است داشته باشید.

اختلال اضطراب فراگیر: این وضعیت با احساس نگرانی بیش از حد در مورد تعدادی از رویدادها، فعالیت ها و موقعیت ها همراه با علائم مختلف دیگر از جمله بی قراری، خستگی، مشکل در تمرکز، تحریک پذیری، تنش عضلانی و اختلالات خواب مشخص می شود.

اختلال اضطراب اجتماعی: این وضعیت با احساس اضطراب شدید در موقعیت های اجتماعی مشخص می شود. افرادی که این بیماری را دارند اغلب سعی می‌کنند محیط‌های اجتماعی را محدود کنند یا از آن اجتناب کنند، که می‌تواند بر توانایی آنها برای عملکرد در روابط، کار و مدرسه تأثیر منفی بگذارد.

اختلال استرس پس از سانحه: افراد مبتلا به PTSD به دلیل قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا، علائم اضطراب و ناراحتی شدید را تجربه می کنند. علائم می تواند شامل هوشیاری بیش از حد، فلاش بک و خاطرات مزاحم تروما باشد.

اختلال وسواس اجباری: این وضعیت با افکار تکرار شونده ناخواسته و رفتارهای اجباری و تکراری مشخص می شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است رفتارهای تکراری انجام دهند که به کاهش موقت احساس اضطراب ناشی از افکار وسواسی کمک می کند.

اختلال هراس: این اختلال اضطرابی با حملات پانیک شدید و مکرر مشخص می شود که به طور غیر منتظره رخ می دهد. در طول حمله پانیک، افرادی که این بیماری را دارند، اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند که باعث احساس وحشت و علائم فیزیکی ترس می‌شود. در طول حمله پانیک، افراد اغلب احساس می کنند که کنترل خود را از دست می دهند یا می میرند.

 

مقالات مرتبط :

بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

روانشناس خوب در جنت آباد

کلینیک روانشناسی در جنت آباد

اختلال اضطراب فراگیر

روشهای کاهش استرس

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست