راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، یک وضعیت پزشکی و روانی جدی است که بیش از ۵ درصد از افراد را در جوامع مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی که به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود، می تواند بر نحوه تفکر و احساس شما تأثیر بگذارد. می تواند علائم شدیدی ایجاد کند، تا جایی که عملکرد روزانه را برای شما دشوار کند. ممکن است هفته ها یا ماه ها احساس ضعف داشته باشید و علاقه خود را نسبت به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست بدهید.

درمان اختلال افسردگی اساسی

خوشبختانه، افسردگی قابل درمان است – این در واقع یکی از قابل درمان ترین شرایط سلامت روان است. تقریباً 80 تا 90 درصد از افرادی که افسردگی دارند در نهایت به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و تقریباً همه بیماران بهبودی در علائم خود مشاهده می‌کنند.

گزینه های درمانی افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روان درمانی
  • دارو
  • تحریک مغز

موارد خفیف افسردگی اغلب با روان درمانی درمان می شوند. موارد متوسط ​​تا شدید افسردگی ممکن است با ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی درمان شود. اگر افسردگی ادامه یابد، تحریک مغز ممکن است کمک کند

مهم است که به یاد داشته باشید که علائم و تجربه هر فردی از افسردگی متفاوت است و بنابراین بهترین روش های درمانی برای آنها نیز ممکن است متفاوت باشد. هیچ درمان یکسانی وجود ندارد که برای همه مفید باشد.

روان درمانی

روان درمانی، شامل کار با یک متخصص بهداشت روانی (روانشناس بالینی یا روانپزشک) واجد شرایط برای کشف و رسیدگی به مسائل عاطفی است که باعث افسردگی می شود.

در زیر برخی از اشکال روان درمانی که می تواند به درمان اختلال افسردگی اساسی کمک کند:

درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان شناختی رفتاری شامل شناسایی ادراکات تحریف شده یا الگوهای فکری منفی است که ممکن است در مورد خود یا دنیای اطراف خود ایجاد کرده باشید. این به شما کمک می کند افکار و اعمال سالم تر و مثبت تری داشته باشید.

درمان شناختی-رفتاری برای اختلال افسردگی اساسی ممکن است شامل مراحل زیر باشد:

  • یادگیری تشخیص افکار و واکنش های افسردگی در زمان وقوع. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که این موارد را همانطور که در طول روز اتفاق می‌افتند در یک مجله بنویسید.
  • بررسی این افکار افسردگی با روانشناس شما و به چالش کشیدن فرضیات مبتنی بر آنها.
  • انجام تکالیف شامل آزمایش فرضیات در برابر واقعیت به منظور یافتن پاسخ های مختلف. با انجام این کار، متوجه خواهید شد که فرضیات و باورهایی که باعث ایجاد احساس افسردگی در شما می شوند، نادرست هستند.
  • جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت و توسعه مهارت های مقابله ای.

بر اساس مطالعه ای در سال 2012، درمان شناختی-رفتاری شکل موثری برای درمان افسردگی است و اثرات آن حتی پس از اتمام درمان نیز باقی می ماند.

درمان بین فردی (IPT)
درمان بین فردی شکلی از درمان روان پویشی است که به بررسی مسائل حل نشده و تعارضات درونی می پردازد که ممکن است با آنها دست و پنجه نرم کنید. بر حل مسائل گذشته و همچنین درمان مسائل و علائم فعلی تمرکز دارد.

هدف درمان بین فردی کاهش علائم افسردگی، ایجاد مهارت های ارتباطی و بین فردی و بهبود تعاملات شما با خانواده، دوستان و همکاران است.

اگر اختلال افسردگی اساسی ناشی از مسائلی مانند موارد زیر باشد، درمان بین فردی ممکن است مفید باشد.

  • سوء استفاده یا ضربه در دوران کودکی
  • عزاداری
  • تعارضات سرکوب شده با شرکا، دوستان نزدیک یا اعضای خانواده
  • تغییرات اساسی در زندگی
  • انزوا

سایر اشکال درمانی

درمان شناختی و درمان بین فردی معمولاً به صورت فردی انجام می شود. با این حال، بسته به شرایط، ممکن است شرکت در درمان شامل دیگران نیز مفید باشد. این اشکال درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گروه درمانی: این نوع درمان در یک محیط گروهی و با دیگرانی که همان چیزی را که شما تجربه می کنید انجام می شود. اعضای گروه می توانند تجربیات، توصیه ها و الهاماتی را به اشتراک بگذارند که می تواند برای شما مفید باشد.
  • خانواده درمانی: خانواده درمانی می تواند به شما در حل تعارضات و مسائل خانوادگی با راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های روانی کمک کند.
  • زوج‌درمانی: زوج‌درمانگر می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا مسائلی را در رابطه‌تان شناسایی و حل کنید که ممکن است به افسردگی‌ای که تجربه می‌کنید کمک کند.

دارو

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که با بهبود تعادل برخی مواد شیمیایی مغز که به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، اختلال افسردگی اساسی را درمان می کنند.

از آنجایی که انواع مختلفی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد، ممکن است چند تلاش لازم باشد تا شما بهترین نوع داروهای ضد افسردگی را پیدا کنید. یک روانپزشک ممکن است شما را با یک داروی ضد افسردگی شروع کند که در گذشته برای شما موثر بوده یا به یکی از اعضای خانواده شما کمک کرده است.

با این حال، ممکن است چند ماه طول بکشد تا یک داروی ضد افسردگی به اثر کامل خود برسد و خلق و خوی شما را بهبود بخشد، بنابراین ممکن است مجبور شوید مدتی به آن زمان بدهید تا کار کند. مهم است که بدون صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، مصرف داروی ضد افسردگی خود را تغییر ندهید یا آن را متوقف نکنید.

تحریک مغز

تحریک مغز شامل استفاده از تکانه های الکتریکی یا امواج مغناطیسی برای تحریک مغز است. ممکن است یک گزینه درمانی برای افسردگی شدید باشد که به دارو پاسخ نمی دهد. 

 

مقالات مرتبط :

مرکز مشاوره در جنت آباد

کلینیک روانشناسی در جنت آباد

اضطراب شدید چیست؟

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست