راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دلایل اختلال وسواس فکری – عملی

دلایل اختلال وسواس فکری - عملی

دلایل اختلال وسواس فکری – عملی

اختلال وسواس فکری – عملی (OCD) یک اختلال روانی مزمن است که هم شامل افکار مداوم و مزاحم (وسواس) و هم شامل رفتارهای غیرقابل کنترل و تکراری (اجبار) می شود.

هیچ علت شناخته شده ای برای OCD وجود ندارد. محققان بر این باورند که عوامل احتمالی زیادی وجود دارد، مانند ژنتیک، تجربیات زندگی گذشته، ساختار مغز و تروما.

اختلال وسواس فکری – عملی یک بیماری روانی شایع است که حدود ۲ تا ۳ درصد از بزرگسالان را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم

OCD یک اختلال روانی است که شامل وسواس های مداوم، ناخواسته، اجبار یا هر دو است.

وسواس ها افکار یا نگرانی های مزاحم، نامناسب و ناخواسته هستند. این افکار مداوم غیر قابل کنترل هستند و منجر به پریشانی عاطفی و اضطراب می شوند

یک وسواس می تواند تقریباً در مورد هر چیزی باشد. با این حال، آنها اغلب شامل ترس در مورد آلودگی یا از دست دادن، تصاویر خشونت آمیز یا مذهبی ناخواسته (کفر آمیز)، انگیزه های جنسی یا پرخاشگرانه نامناسب، یا تردیدها و سوالات تکراری هستند.

اجبار به رفتارها، تشریفات، یا اعمالی اشاره دارد که شخص برای کاهش اضطراب یا «خنثی کردن» ناراحتی در مورد یک وسواس خاص، میل شدیدی به تکرار آنها دارد. 

وسواس‌ها و اجبارهای مرتبط با OCD زمان‌بر هستند، باعث ناراحتی قابل توجهی می‌شوند و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کنند.

فردی که مبتلا به OCD است ممکن است به طور مداوم به محل کار یا مدرسه دیر برسد، زیرا احساس می کند که میل غیرقابل کنترلی برای بررسی قفل بودن درب خانه خود دارد. ممکن است شخص دیگری به دلیل افکار مزاحم و ناخواسته در مورد میکروب ها یا آلودگی احتمالی از دوستی و روابط عاشقانه اجتناب کند.

دلایل اختلال وسواس فکری – عملی

هیچ علت شناخته شده خاصی برای این اختلال وجود ندارد. با این حال، عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به OCD را افزایش دهند. اینها ممکن است شامل ژنتیک، ساختار مغز، رویدادهای زندگی گذشته، بیماری یا عفونت و شرایط همراه باشد.

رویدادهای زندگی
تحقیقات نشان می‌دهد که رویدادهای استرس‌ زا و یا آسیب‌ زای زندگی ممکن است در ایجاد OCD، به ویژه در میان افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند، کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که بیش از 61٪ از افراد مبتلا به OCD قبل از شروع اختلال خود رویدادهای استرس زا در زندگی را تجربه کردند، در حالی که 34٪ از افراد مبتلا به OCD ترومای قابل توجهی را تجربه کردند. مطالعات دیگر نشان داده اند که استرس و تروما می تواند شدت اختلال وسواس فکری – عملی را افزایش دهد. 

ژنتیک
ژنتیک یکی از دلایل وسواس فکری – عملی است. افرادی که خواهر یا برادر، والدین و … دارند که به OCD نیز مبتلا هستند، به طور قابل توجهی احتمال دارد که خودشان به آن مبتلا شوند، به خصوص اگر در دوران کودکی خویشاوندان آنها علائم وسواسی را داشته باشند. 

ساختار مغز
اسکن مغز به طور مداوم تفاوت هایی را در فعالیت، ساختار و عملکرد مغز در میان افراد مبتلا به OCD نشان داده است. این تفاوت ها نشان می دهد که مشکلات در نحوه انتقال اطلاعات توسط مغز به بدن (و بالعکس)، پردازش احساسات و کنترل تکانه ها می تواند به ایجاد وسواس و اجبار منجر شود.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به OCD اغلب فعالیت بیش از حد در قشر اوربیتوفرونتال، قشر کمربندی قدامی و گانگلیون‌های پایه – بخش‌هایی از مغز که در احساسات، تکانشگری، پاداش، تصمیم‌گیری، عملکرد شناختی و کنترل حرکتی درگیر هستند، از خود نشان می‌دهند.

شرایط روانپزشکی
بسیاری از افراد مبتلا به OCD شرایط عصبی و یا روانپزشکی همراه دارند. 

سندرم تورت (TS): سندرم تورت یک اختلال سیستم عصبی است که باعث تیک های تکراری (انقباضات، حرکات و صداهای غیرارادی) می شود. 

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD): ADHD اختلالی است که باعث علائمی مانند تکانشگری، بی قراری، بیش فعالی و مشکل در توجه می شود. مطالعات نشان می دهد که نزدیک به 12 درصد از بزرگسالان مبتلا به OCD نیز دارای ADHD هستند.

شرایط سلامت روان: بسیاری از افراد مبتلا به اختلال وسواس حداقل یک بیماری روانی دیگر دارند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به OCD اغلب افسردگی نیز دارند. بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیز علائم OCD را دارند. 

 

کلمات مرتبط :

بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران – کلینیک مشاوره روانشناسی در جنت آباد – مرکز مشاوره در غرب تهران – مرکز روانشناسی سپید – بهترین روانشناس کودک و نوجوان – دلایل اختلال وسواس فکری – عملی

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست