راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب اغلب پاسخی برای کسانی است که خود را در موقعیت های ناراحت کننده ای می یابند اما باید با اعتماد به نفس و قابل اعتماد به نظر برسند.

ایجاد اعتماد به نفس واقعی تنها گزینه بلندمدت است. اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی بزرگ است. وقتی نسبت به خود و تصمیمات خود احساس اطمینان می کنیم، دیگر به این فکر نمی کنیم که دیگران در مورد ما یا اعمال ما چه فکری می کنند و راحت تر در موقعیت های شدید پر از استرس احساس آرامش خواهیم داشت.

وقتی می‌خواهیم بدانیم که آیا کسی اعتماد به نفس غیرواقعی دارد یا نه، آنچه در واقع می‌پرسیم این است که آیا او قابل اعتماد است یا نه. گاهی اوقات، مردم اعتماد به نفس غیرواقعی از خود نشان می دهند، چراکه می دانند آنچه می گویند آن چیزی نیست که در واقع به آن اعتقاد دارند، بلکه چیزی است که می خواهند ما باور کنیم.

تشخیص اینکه آیا کسی اعتماد به نفس کاذب دارد یا خیر، معمولاً از طریق زیر سوال بردن صداقت او می تواند آسان باشد. معمولاً اعتماد به نفس کاذب ضرری ندارد، زیرا اغلب یک مکانیسم مقابله ای برای عبور از چیزی است که ما را عصبی می کند.

علائم اعتماد به نفس کاذب

وقتی شخصی اعتماد به نفس خود غیرواقعی دارد، باید به دنبال چند نشانه باشید.

حرکات
افراد با اعتماد به نفس حالتی آرام، صاف و ژست های انعطاف پذیر خواهند داشت. تقلید از این کار چندان آسان نیست، و اگر شخصی حرکات بدن خود را در حین صحبت اغراق کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که اعتماد به نفس او یک نما است.

سوالات
اگر کسی اعتماد به نفس کاذب داشته باشد، دوست ندارد از او سؤال شود. آنها بیش از حد روی اعتماد به نفس ظاهر شدن و صحبت کردن و رفتار صحیح متمرکز هستند، بنابراین وقتی با سؤالاتی مواجه می شوند که برای آنها آماده نشده اند، آنها را غافلگیر می کند.

کسانی که اعتماد به نفس واقعی دارند از اعتراف به اینکه جواب را نمی دانند خجالت نمی کشند، در حالی که کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند ممکن است دچار تشویش شوند تا به یک پاسخ برسند.

تکبر
اکثر افراد واقعاً با اعتماد به نفس با کلماتی با وقار صحبت می کنند که می گویند “من می دانم در مورد چه چیزی صحبت می کنم”. آنها نیازی به توضیح ندارند که چگونه یا چرا در مورد چیزی اطلاعات زیادی دارند، یا اطلاعات را از کجا به دست آورده اند، زیرا بسیار واضح است که آنها در این موضوع متخصص هستند.

با این حال، کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند، اغلب سعی می کنند موفقیت خود را ذکر کنند و هوش خود را ثابت کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها می خواهند از سؤالات اجتناب کنند، بنابراین از هوش خود به عنوان راهی برای گفتن “در این مورد از من سوال نکنید” استفاده می کنند.

آرامش
افراد با اعتماد به نفس در فضای اطراف خود احساس راحتی می کنند. این اغلب به این معنی است که پاهای آنها از هم باز است و وضعیت آنها آرام است. با این حال، زمانی که شخصی می‌خواهد راحت به نظر برسد، ممکن است در حالی بایستد که پاهایش خیلی از هم باز باشد، تا آرام به نظر برسد.

اعتماد به نفس واقعی

اعتماد به نفس یک مهارت است. مثل هر مهارتی اگر تمرین کنیم بهتر می شویم. با این حال، اعتماد به نفس مانند نقاشی یا باغبانی نیست. ساختن آن ممکن است سال‌ها طول بکشد، و این چیزی نیست که پس از به دست آوردن آن، تا آخر عمر هر روز داشته باشیم.

متأسفانه، اعتماد به نفس ما اغلب به افراد دیگر بستگی دارد. اگر هر روز در تمام طول روز چیزی جز تعریف و تمجید بشنویم، اعتماد به نفس ما سر به فلک می کشد. برعکس، اگر به خاطر ظاهر یا شخصیت به ما تحقیر شود، مسلماً اعتماد به نفس مان کم می شود.

زمانی که می‌ بینیم وقتی باید کاری را انجام دهیم که به آن عادت نداریم یا کاری که در مجموعه مهارت‌ های معمول ما نیست، معمولا دچار کاهش اعتماد به نفس می شویم و برخی در این شرایط دچار اعتماد به نفس کاذب می شوند.

اگر می خواهیم زندگی شادی داشته باشیم، اعتماد به نفس بسیار مهم است. اعتماد به خود نیز بخش بزرگی از موفقیت است.

راهکارهای تقویت اعتماد بنفس

همه نظراتی دارند، و گوش ندادن به آنچه دیگران فکر می کنند دشوار است، اما اگر بخواهیم اعتماد به نفس ایجاد کنیم، مهم است. آنقدر به خودمان اعتماد کنیم که تحت تأثیر افکار دیگران قرار نگیریم، اولین قدم برای ایجاد اعتماد به نفس است.

وقتی احساس می‌کنیم خودآگاه هستیم، به راحتی می‌توانیم به عقب برگردیم و از موقعیت‌های خاصی که ممکن است در مرکز توجه قرار بگیریم اجتناب کنیم. اگر بر روی آنچه در مورد خود دوست نداریم تمرکز کنیم و نسبت به آن احساس خودآگاهی داشته باشیم، هرگز آن ترس را به اندازه کافی رها نخواهیم کرد تا بتوانیم زندگی خود را ادامه دهیم.

مراقبت از خود گامی مهم برای اعتماد به نفس است. اگر به دلیل ظاهرمان احساس اعتماد به نفس نداریم، باید کمی برای مراقبت از خود وقت بگذاریم.

از بین بردن هر گونه امر منفی از زندگی ما، چه از جانب خودمان و چه از سوی افراد دیگر، نه تنها برای اعتماد به نفس ما خوب است، بلکه برای سلامت روان ما نیز مفید است. منفی بافی هرگز باعث خوشحالی ما نمی شود و اگر به دنبال اعتماد به نفس هستیم می خواهیم در پوست خود احساس خوشبختی کنیم، پس باید از گوش دادن به افکار و نظرات منفی خودداری کنیم.

افراد با اعتماد به نفس اعتماد به نفس خود را نشان می دهند. آنها آرام می ایستند و وقتی توجه به آنها جلب می شود احساس ترس نمی کنند. اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم کار آسانی نیست، بنابراین کار بر روی زبان بدن کلیدی است.

 

مقالات مرتبط :

مثبت اندیشی 

کمال گرایی

تقویت اعتماد به نفس

روشهای کاهش استرس

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست