راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

شخصیت شناسی ازدواج

شخصیت شناسی ازدواج

شخصیت شناسی ازدواج

وقتی افراد به مرکز مشاوره خانواده مراجعه و از همسر خود شکایت می کنند، گاهی اوقات می گویند که به نوعی با هم ناسازگار هستند و شخصیت آنها مطابقت ندارد. اما چه چیزی باعث می شود که شخصیت یک زوج به خوبی هماهنگ شود؟ برای داشتن یک رابطه شاد و رضایت بخش، آیا بهتر است این دو نفر شخصیت های مشابهی داشته باشند یا ویژگی های متفاوت و حتی متضاد داشته باشند که مکمل یکدیگر باشند؟

نیاز به داشتن رابطه‌ی پایدار و صمیمی و توأم با عشق و محبت از مهم‌ترین دلایلی است که درنهایت هر فردی را به سمت ازدواج و انتخاب همسر سوق می‌دهد.

بر اساس مطالعات انجام شده اغلب افراد در ازدواج به نیال فردی هستند که از هر نظر شباهت بالایی با خودشان داشته باشد ویژگی هایی همچون هوش ، استعداد ، موقعیت کاری و تحصیلی ، عقاید مذهبی و …

شخصیت شناسی ازدواج چیست؟

ویژگی‌های شخصیتی زوجین در چگونگی آینده ازدواج و رضایت زناشویی نقش بزرگی دارند. درواقع ازدواج پیوند بین دو تیپ شخصیتی است و هر یک از زوجین با ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد خود، تجربیات مختلف گذشته و سبک فرزند پروری متفاوتی که در آن رشد یافته وارد یک زندگی مشترک می‌شود و هر چه این شخصیت ها آشنایی بیشتری با یکدیگر داشته باشند شانس موفقیت در زندگی زناشویی و کاهش مشکلات خانوادگی افزایش پیدا می کند.

شخصیت شناسی ازدواج می تواند به آن ها کمک کند تا شخصیت خود و طرف مقابل را بهتر و بیشتر بشناسند و به چشم‌اندازی از زندگی مشترک خود در آینده برسند، یعنی به‌طور مثال متوجه می‌شوند که در آینده ممکن است چه مشکلاتی بین فرد و همسرش به وجود بیاید؟ یا در چه زمینه‌هایی با یکدیگر اختلاف‌نظر خواهند داشت؟

برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند تأثیرات مثبتی بر رابطه زناشویی داشته باشند. از طرفی برخی از ویژگی‌های شخصیتی تنش‌ها و تعارضات را تشدید کرده و دوام زندگی زناشویی را با خطر مواجه می کنند. اگرچه اغلب ویژگی‌های شخصیتی قابل‌تغییر نیستند اما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه با آن‌ها مواجه شویم و در جهت تعدیل و کاهش آن‌ها رفتار کنیم تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشیم.

در صورتی که فرد با ویژگی های شخصیتی همسر خود آشنایی داشته باشد می تواند پیش بینی بهتری از رفتار شریک زندگی خود در موقعیت های مختلف داشته باشد.

شاید تشخیص شباهت ویژگی‌های شخصیتی از مواردی مانند تشابه اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و… دشوارتر به نظر برسد؛ اما نگران نباشید شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آزمون‌های معتبر و تخصصی روان‌شناسی تیپ شخصیتی خود و پارتنرتان را شناسایی کرده و با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر و میزان شباهتی که بین آن‌ها وجود دارد آشنا شوید و از آن مهم‌تر رفتار متناسب با آن ویژگی‌ها را بیاموزید. هدف ما در این مقاله آشنایی هر چه بیشتر شما با ماهیت شخصیت و تأثیرگذاری تست‌های شخصیت شناسی در بقا و تداوم ازدواج است.

شخصیت در واقع نشان‌دهنده ویژگی‌های فردی و الگوهای رفتاری است که افراد به نمایش می‌گذارند. برای پی بردن به شخصیت دیگران یا همسر آینده بهتر راه این است که با آن ها معاشرت داشته باشیم

در واقع تعارض در روابط زمانی رخ می دهد که رفتار یکی از همسران مطابق باورها و توقعات طرف مقابل نباشد ، در این شرایط اختلال بوجود آمده که در صورت افزایش این اختلافات مشکلات زناشویی شروع می شوند.

پیامدهای اختلافات زناشویی بر سلامت جسمی، روانی، فردی، خانوادگی، تضعیف روابط زناشویی، ضعیف شدن قدرت سازگاری کودکان، احتمال افزایش تعارض بین والدین و فرزندان، اختلالات خوردن، افسردگی، اعتیاد به الکل، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان تأثیر زیادی خواهد داشت.

برای شخصیت شناسی ازدواج و کاهش مشکلات یکه ممکن است برای هریک از زوجین رخ دهد توصیه می شود افراد قبل از ازدواج جلسات مشاوره پیش از ازدواج را جدی گرفته و با شریک آینده خود در آن ها شرکت کنند.

 

کلمات مرتبط :

فاطمه رمضانی – مشاوره خانواده – روانشناس کودک و نوجوان – خیانت – شکست عاطفی – دوستی قبل از ازدواج – مشاوره قبل از ازدواج –  سکس تراپی – زوج درمانی – بازی درمانی – مرکز مشاوره در جنت آباد – روانشناس خوب در جنت آباد – روانشناس خوب در جنت آباد جنوبی – روانشناس خوب در غرب تهران – مشاوره خانواده خوب در غرب تهران – مشاور خانواده خوب در جنت آباد – مشاوره تحصیلی خوب در غرب تهران – روانشناس بالینی خوب در غرب تهران و جنت آباد – روانشناس کودک خوب در جنت آباد – روانشناس کودک خوب غرب تهران – مرکز مشاوره سپید – مسائل جنسی – مسائل زناشویی – شخصین شناسی ازدواج

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست