راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری

در مقاله قبل با اهمالکاری و برخی از مهمترین دلایل ایجاد کننده آن آشنا شدید، در ادامه چند راهکار ساده اما مؤثر برای غلبه بر اهمالکاری را به شما معرفی می کنیم.

راهکار 1: اول قورباغه را بخور.

تصور کنید که روز خود را با کارهای لیست شده‌ای شروع می‌کنید که در میان آنها کاری هست که به ‌شدت دلهره‌آور است. یکی از آن کارهای وحشتناکی که ترجیح می‌دهید اینقدر آن را عقب بیندازید که دیگر چاره‌ای جز انجام آن ندارید.

مارک تواین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی، این کار را به “خوردن قورباغه” تشبیه کرده است. وی چنین می‌گوید:

“اگر وظیفه‌ات این است قورباغه‌ای بخوری، بهترین کار این است که آن را اول صبح بخوری.”

تواین کارهای ناخوشانید را “قورباغه” نامید.

این‌ها همان وظایف و پروژه‌هایی هستند که هیچ انگیزه‌ای برای انجام دادنشان ندارید. آنها مانند سایه‌ای سیاه بالای سر شما تاب می‌خورند تا زمانی که به آنها رسیدگی کنید. هرچه بیشتر آنها را عقب بیندازید، استرس بیشتری به شما وارد می‌کنند.

پس هر چه زودتر به “قورباغه” خود بپردازید و آن را از سر راه بردارید.

راهکار 2: 10 دقیقه اول را انجام بده.

گاهی کارها بیش از آنچه واقعاً هستند، ترسناک به نظر می‌رسند. اما در اکثر موارد، آن سختی‌ای که به نظر می‌رسد به خاطر آنها تحمیل شده، چیزی جز یک سراب نیست. توهم و خیال‌پردازی ماست.

هر زمان که به عقب انداختن کاری فکر کردید، به آن به چشم کاری عظیم نگاه نکنید. بلکه، فقط بر روی چند قدم اولیه انجام آن تمرکز کنید. روی 10 دقیقه اول تمرکز کنید.

به ‌عنوان نمونه، اگر هرس کردن چمن‌ها را به تأخیر می‌اندازید، به کل زمانی که انجام آن وقت می‌گیرد فکر نکنید. در عوض، تمرکز خود را بر بیرون آوردن دستگاه چمن‌زنی از گاراژ و هل دادن آن بگذارید.

خلاصه اینکه، 10 دقیقه اول را انجام دهید. وقتی شروع کردید، ادامه دادن آن راحت‌تر می‌شود.

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری

راهکار 3: به خودتان جایزه بدهید.

یکی از موثرترین راهکارهای غلبه بر اهمالکاری است ، ما معمولاً کارهایی را به تعویق می‌اندازیم که برایمان ناخوشایند هستند و این کار را زمانی که گزینه‌های دیگر خوشنودی بیشتر – یا سریع‌تری- به ارمغان می‌آورند، ناخودآگاه انجام می‌دهیم.

مثلاً، انتخاب می‌کنیم که با دوستان خود بیرون برویم به جای اینکه برای آزمونی که پیش رو داریم مطالعه کنیم.

اما آیا راهی هست که بتوانید هم از انجام تفریحات لذت ببرید و هم کارهای لیست شده‌تان را انجام دهید؟ بله! فقط کافی است که یک نظام پاداش‌دهی هوشمند برای خود ایجاد کنید.

دریافت پاداش تأثیر بسیار بزرگی بر رفتارهای ما دارد. آنها باعث می‌شوند انگیزه اقدام کردن پیدا کنیم، عادت‌های خوب در خود به وجود آوریم، و در سطحی رفتار کنیم که به آن افتخار می‌کنیم.

راهکار 4: تقویم خود را پر کنید.

یکی از راه‌هایی که تضمین می‌کند شما قطعاً تعلل خواهید کرد، داشتن وقت آزاد بیش ‌از حد است. برای جلوگیری از این تعلل بهتر است که برنامه روزانه خود را تاحد امکان پر کنید.

راهکار 5: وظایف و پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنید.

یکی از موثرترین راهکارهای غلبه بر اهمالکاری است. بعضی از کارها تأثیر عظیمی بر زندگی‌مان می‌گذارند، بر اموری چون ازدواج، شغل، درآمد، و سایر جنبه‌های زندگی. بعضی کارهای دیگر ظاهراً مهم هستند، اما درواقع تأثیر کمی بر ما می‌گذارند که بسیار هم کم طول می‌کشند.

وقتی اولویت‌بندی‌مان مشخص نباشد، یا کارها را دسته بندی و اولویت‌بندی نکرده باشیم، نتیجه این می‌شود که وقت خود را برای امور اشتباه صرف می‌کنیم.

کارهای کوچک و کم‌اهمیت توجه ما را به خود جلب می‌کنند درحالی‌که کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تر – و گاهی مشکل‌تر- همینطور به حال خود رها شده‌اند.

این اتفاق به خاطر اهمال‌کاری رخ می‌دهد. ما انجام امور مهم را با معطوف کردن حواس خود به امور کوچک و آسان‌تر به تعویق می‌اندازیم.

راه‌حل این مسئله اولویت‌بندی مجدد کارهای لیست شده‌تان است.

برای خود دقیق مشخص کنید که کدام ‌یک از آنها ضروری هستند و کدام غیرضروری و چرا؟ همچنین کارهایی که باعث ایجاد تغییرات بزرگ می‌شوند را از آنهایی که چنین تأثیری ندارند، جدا کنید.

در انتها لازم است بدانید که غلبه بر اهمالکاری فرایندی مستمر و مداوم بوده و نیازمند توجه هر روزه شما به این فرایند می باشد. پس باید در این راه صبر و مداومت لازم و کافی را داشته باشید تا به نتایج دلخواه خود برسید.

 

کلمات مرتبط :

راهکارهای غلبه بر اهمالکاری – دلایل اهمال کاری – دلایل تعلل در کارها – مرکز مشاوره خوب در غرب تهران – مرکز روانشناسی در غرب تهران – بهترین مرکز مشاوره در تهران

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست