راه های ارتباطی

02146135981
09300560614

مشاوره

جستجو

آخرین مقالات

مشاوره

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

نارضایتی جنسی در بارداری

نارضایتی جنسی در بارداری

نارضایتی جنسی در بارداری

بارداری معمولا زمانی در نظر گرفته می شود که زوج ها ممکن است کاهش رضایت جنسی را تجربه کنند. نارضایتی جنسی در دوران بارداری نه غیرطبیعی است و نه اجتناب ناپذیر.

قابل درک است که بارداری را زمانی تصور کنیم که زوج ها کاهش عملکرد جنسی و رضایت جنسی را تجربه می کنند. چه نتیجه علائم جسمانی مانند تهوع صبحگاهی، خستگی و ناراحتی جسمی باشد، یا پردازش عاطفی و روانی که همراه با ورود به والدین (یا اضافه کردن فرزند دیگری به خانواده) باشد.

با این حال، این ایده که بارداری تأثیر منفی واضحی بر رضایت جنسی دارد، باید تحت بررسی های بیشتری قرار بگیرد. به این معنا که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از زوج‌ها ممکن است هیچ تغییری یا حتی کاهشی در رضایت جنسی خود در دوران بارداری نداشته باشند.

اما چرا ممکن است برخی از زوج ها نارضایتی جنسی در بارداری را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان زمان رضایت جنسی برابر یا شاید بهبود یافته تجربه کنند؟

در یک مطالعه جدید که اخیراً در مجله تحقیقات جنسی منتشر شده است، محققان بررسی کردند که آیا ممکن است تفاوت هایی در نحوه تجربه رضایت جنسی زوج ها در دوران بارداری وجود داشته باشد و چه چیزی ممکن است به این تجربیات مختلف کمک کند.

اکثر تحقیقات در مورد رضایت جنسی در دوران بارداری به طور معمول بر روی زنان باردار متمرکز شده است. 

رضایت جنسی با یک مقیاس پنج بعدی اندازه گیری شد که شامل رضایت گزارش شده شرکت کنندگان از محبت، فراوانی رابطه جنسی، دفعات ارگاسم، خلاقیت و الگوهای شروع بود.

محققان همچنین عوامل بیوپسی-اجتماعی مختلفی را که معمولاً در دوران بارداری رخ می‌دهند، اندازه‌گیری کردند، از جمله علائم سلامت جسمانی (به عنوان مثال، حالت تهوع، درد مفاصل)، کیفیت پایین خواب، تعداد هفته‌هایی که زن باردار بود، علائم افسردگی، رضایت از رابطه، قدرت زناشویی (به عنوان مثال، آیا شرکت کنندگان احساس می کردند که می توانند نظرات خود را در رابطه خود آشکارا بیان کنند)، دلبستگی به شریک، و حل تعارض.

محققان برخی از متغیرها از جمله سن، تحصیلات، فراوانی جنسی، تعداد هفته های بارداری و سلامت جسمی را کنترل کردند.

محققان دریافتند که در واقع دو گروه متمایز از زوج ها در مورد رضایت جنسی در دوران بارداری وجود دارد.

یک گروه، که اکثر زوج‌ها را شامل می‌شد (413 زوج)، به‌عنوان «از نظر جنسی راضی‌تر» توصیف شد، در حالی که گروه دیگر (110 زوج) به‌عنوان «از نظر جنسی کمتر راضی‌تر» (همان زوج هایی که نارضایت جنسی را گزارش می دهند) توصیف شدند.

زوج‌های گروه «از نظر جنسی راضی‌تر» رضایت جنسی بالاتری را در هر پنج دسته رضایت جنسی برای مردان و زنان گزارش کردند. باز هم، این شامل گزارش‌های زوجین از رضایت جنسی از نظر محبت، فراوانی رابطه جنسی، دفعات ارگاسم، خلاقیت و الگوهای شروع می‌شود.

از نظر اینکه چه چیزی باعث می‌شود زوج‌ها بیشتر به یکی از این دو گروه تعلق داشته باشند، نویسندگان تشخیص دادند که رضایت رابطه‌ای، قدرت، دلبستگی و بسامد جنسی، این دو گروه را متمایز می‌کند. با این حال، به طور کلی، بزرگترین عاملی که تعلق گروهی را پیش بینی می کرد، علائم افسردگی همسران بود. به این معنا که وقتی همسران درجات بالاتری از علائم افسردگی را گزارش کردند، به احتمال زیاد به گروهی تعلق داشتند که رضایت جنسی کمتری را تجربه کردند.

نارضایتی جنسی در بارداری

تغییرات جنسی در دوران بارداری طبیعی و قابل انتظار است. با این حال، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که در میان زوج‌های جوان، نارضایتی جنسی در بارداری تجربه نسبتاً رایجی به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه زوج‌هایی که از نظر جنسی راضی بودند، خلاقیت جنسی بالاتری را گزارش کردند، محققان پیشنهاد می‌کنند که سازگاری در دوران بارداری، مانند تغییر در فعالیت‌های جنسی، می‌تواند به ارتقای سطح بالاتری از رضایت جنسی در این دوران کمک کند.

مشورت با یک سکس تراپیست می تواند مشکلات جنسی زوجین در دوران بارداری را تا حد زیادی برطرف کند و رضایت جنسی آن ها را افزایش دهد.

 

کلمات مرتبط :

اختلالات جنسی – سکس تراپیست خوب در غرب تهران – مرکز مشاوره زناشویی در غرب تهران – بهترین مرکز روانشناسی غرب تهران – کلینیک روانشناسی در غرب تهران – نارضایتی جنسی در بارداری

مقالات بیشتر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای

0
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) یک اختلال رفتاری دوران کودکی است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی و خصمانه نسبت…
پارانویا

پارانویا و علائم آن

0
پارانویا به بی اعتمادی شدید و غیرمنطقی یا سوء ظن نسبت به دیگران اشاره دارد که اغلب با این باور…
اختلال هراس

اختلال هراس

0
اختلال هراس یا حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. حملات پانیک…
مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی

0
مشاوره تحصیلی نوعی راهنمایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چالش‌ های تحصیلی را که در برنامه تحصیلی خود…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست